Studiul de acasă

Studiul în afara lecțiilor pare o corvoadă? Din păcate fără el rezultatele nu au șanse să apară. Din fericire, există variante ușoare și plăcute în stabilirea unui program de studiu pentru acasă.

Pentru început se va stabili ciclicitatea și ritmul în care un cursant care învață un instrument, va studia acasa. Ce înseamnă asta? Păi efectiv dacă se va studia zilnic, la două zile sau în 3 zile ale săptămânii. Aici alegerea diferă în funcție de varsta elevului si de nivelul la care se afla. Pentru incepatori, mai ales copii de pana in 7 ani, nu este recomndat sa studieze zilnic, pentru ca exista riscul ca la un moment dat sa renunte la instrument, pentru ca devine agasant sa nu existe o zi fara studiu. Insa si aici exista diferente. Binenteles ca daca un copil alege sa mearga singur la studiul, din placere si din propia vointa, el nu trebuie dat la o parte in niciun caz. Sunt copii care in fiecare dimineata, cum se trezesc, dau o fuga pana la pian. La cursantii de peste 7, 8 ani si la adulti, se poate studia si zilnic, insa durata unei sedinte de studiu nu trebuie sa depaseasca 45 - 60 de minute, asta doar daca nu se doreste performanta in muzica.

Dupa ce s-a stabilit numarul de zile pe saptamana alocat studierii la pian, se recurge la gasirea unui minutaj care sa faciliteze atat vointa, cat mai ales puterea efectiva de munca (studiu) a unui cursant. Inca o data spun ca este destul de delicat si deloc usor in a studia un instrument muzical, mai ales acolo unde se porneste de la 0 cunostinte in domeniu. Si aici voi imparti in doua categorii cursantii. Prima va fi alcatuita din cei care doresc sa faca performanta din muzica sau care pe viitor vor sa ajunga in a face efectiv o cariera in domeniul cultural, educational sau artistic. La ei vorbim despre ore bune petrecute la pian, dar nu neaparat zilnic. Daca se va studia zilnic, 1 ora este necesara pentru incepatori, 2 sau 3 pentru intermediar si 3, 4 ore pentru avansati, insa la oricare 60 de minute este nevoie neaparat de o pauza, de 15 minute. In categoria a doua, acolo unde cursantii (copii sau adulti) au ales sa studieze un instrument din placere (hobby), se poate studia dupa bunul plac. Recomandarea mea ar fi ca studiul sa nu depaseasca 45 - 60 de
minute, la 2 zile sau 15-20 de minute zilnic.

O categoria mai speciala, care dupa parerea mea nu se incadreaza in cele mentionate mai sus, o constituie prescolarii. Vad ca pe zi ce trece tot mai multi parinti isi indruma copii inca de la varsta poate prea fragede (4, 5 ani) sa invete a canta la un instrument, de fapt cam doar la pian, pentru ca este printre putinele instrumente muzicale care nu necesita mentinerea lui efectiv in maini, cu sustinere pe diferite parti ale corpului. Recomand ca micii artisti cu varste intre 3 si 7 ani sa nu studieze zilnic, mai ales impulsionati de parinti sau profesori. Daca dorinta nu porneste din propia initiativa, riscul abandonului este unul destul de mare si asta din firescul comportamnetului. Vorbim despre o varsta unde inca se invata rabdarea si atentia preogresiva. Pentru rezultate optime si o evolutie vizibila, 5-10 minute la 2 zile sunt absolut de ajuns pentru prescolari.

Dupa ce am stabilit ritmul saptamanal si durata fiecarei sedinte de studiu individual, se trece la modul si schita efectiva a studiului. Lucurile nu sunt deloc complicate, cel putin in ceea ce priveste pianul. Se va incepe intotdeauna cu o incalzire a mainilor, degetelor, flexibilitatii bratului etc, care consta de cele mai multe ori in game si arpegii, in variante majore si minore sau in studii pentru agilitate (pentru incepatori recomand doar gamele si arpegiile). Acolo unde trecem la nivelul intermediar (1, 2 ani de studiu) sau avansat (peste 2 ani), introducem si
studii de Carl Czerny sau Charles-Louis Hanon (sub indrumarea profesorului, deoarece sunt pe diferite nivele). Incalzirea nu ar trebui sa acopere mai mult de 15 % din durata intreaga a studiului. Dupa se trece efectiv la studierea pieselor efectuate la lectii si la rezolvarea temelor, acolo unde ele exista, ne revin restul de 75 % din durata acordata studiului. O trece normala a pieselor invatate la clasa consta in cantarea de la inceput la sfarsit de 2, 3 ori a fiecareia. Acolo unde sunt pasaje care ridica o dificultate in reusita, se insista, cu repetarea de 5, 10 sau chiar 20 de ori a respectivelor masuri.

In speranta ca apetitul pentru studiu exista, sper ca aceste recomandari sa aduca progresul mult asteptat pentru toti interpretii de pian.

Janina Bădici

Data: Marţi, 21 iun 2016

Realizare site web HASS Web Design